Yapay Zeka Eğitim Sistemini Değiştirebilir mi?
Dünyanın her yerinde farklı ‘sistemler’ geçerli olsa da günümüz eğitim sisteminin temeli ortaktır; bir eğitimci ve öğrenciler ortaya çıkar,Eğitimci öğretir, öğrenci öğrenir, ödevler verilir, sınavlar verilir ve öğrencinin ‘ne kadar öğrendiği’ sınanır.
Birçok yönden eleştiriye açık olan bu kolay sistemde son dönemde bazı çatlaklar oluşmaya başladı. Çünkü yapay zeka tabanlı uygulamalar ve ChatGPT gibi yazılımlar, Öğrenciler yerine ödev yapmaya ve hatta sınavlara girmeye başladılar.Açıkçası bu konuda oldukça başarılılar.
Yapay zeka eğitimde bir avantaj mı yoksa korkulacak yeni bir ‘öcü’ mü oldu?
Yapay zeka yazılımlarının son dönemde hızla gelişmesi ve popülaritesinin artmasının ardından, eğitime etkileri doğal olarak tartışmaya açılmıştır.
Ödevlerini yapay zeka tabanlı uygulamalar üzerine hazırlayan, sınavlarda bu yazılımlardan yararlanan öğrenciler, Hukuk, işletme, doktor gibi bölümlerin yazılı sınavlarından ChatGPT’nin başarılı başarısı Yaşananların ardından tartışmalar o kadar büyüdü ki yasaklar gelmeye başladı. Ancak bu yasaklar karşısında yapay zeka her alanda olduğu gibi eğitimde de temel dayanak noktasıdır.Kullanabileceğimizi düşünenler var.
Ülkemizde de tartışma yaratan bu konuya cevap alabilmek için eğitimcilere bazı sorular sorduk;
ChatGPT, DALL-E, Midjourney gibi yapay zeka yazılımlarından elde edilen verileri bir ödev/proje için kabul eder misiniz ve yanıtınızı şartlarıyla birlikte özetler misiniz?
Dr. Onur Akşit / Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Görsel Bağlantı Tasarımı Bölümü: ”Kabul edebilirim. Bahsi geçen yapay zekalar verdiğiniz komutlara, ifadelere ve sorulara göre daha iyi cevaplar veriyor. Yani onlar İyi ve amacına uygun olarak kullanabilmek de eğitim ve beceri gerektirmektedir. . Ödevlerini veya projelerini öğrencilerin bu niteliklere sahip olup olmadığını ölçen bir değerlendirme sistemine göre (tüm süreci içeren raporları ile birlikte) kabul edebilirim.”
Vedat Ersin Ceviz / Bilgisayar Öğretmeni: “Elbette katılıyorum, çünkü artık ne metinlerde sorduğumuz soruların ne de verdiğimiz ödevlerin sadece bilgi edinme amaçlı olması gerektiğini savunmuyorum. Ezberci yaklaşımı desteklemek yerine, çalışmalarda öğrencinin açık uçlu, yoruma dayalı ve özgün yaklaşımını görmeyi hedeflerim. Ayrıca yazılı metinlerde konuyu ne kadar anladığınızı net bir şekilde anlayabiliyorum. Çünkü bu yazılımları kullanarak başlangıçta bir eskiz oluşturması açısından değerlidir. Bu taslağın üzerine inşa edildiği yaklaşım ve çıkarımlar biz öğretmenleri hedeflenen başarıya daha hızlı ulaştırabilir.”
Elif Türkan / Matematik Öğretmeni: ”Bu durum öğrencilerin ödevlerini başarma hedefine göre değişmektedir. Çünkü öğrenciye bilgiye nasıl ulaşılacağını öğretmeyi amaçlayan bir projede, öğrencinin bu yazılımları araştırarak yapay zekayı ve dolayısıyla teknolojiyi kullanarak projeyi tamamlaması etkili bir öğrenme ortamı yaratır; projenin gerçekleşmesini sağlar. Öte yandan projenin amacı öğrencinin hesaplamalarını yapmasıdır. pratik zihinsel ustalık gerektiren kazanımları pekiştirmek.Öğrenciyi hazırbulunuşluğa ittiği için kullanılmamalıdır.
Öğrencilerinizin sınavlara ChatGPT gibi yazılımlar ile hazırlanmalarını ve sınavların değerlendirilmesinde yapay zeka destekli yazılımlar kullanmalarını ister misiniz?
Onur Akşit: ”ChatGPT neredeyse Google gibi kullanılabilir. Böylece hazırlık için kullanabilirler. Değerlendirmede evet istiyorum çünkü sınıflar giderek kalabalıklaşıyor . Yapay zeka destekli yazılımlar işimizi çok kolaylaştırabilir.”
Vedat Ersin Ceviz: “Sınav değerlendirmede yapay zeka destekli yazılımların kullanılmasını kesinlikle destekliyorum. Bu kadar çok öğrencimiz olduğu için öğrencileri takip etmek, onları önceki başarılarını kendi içlerinde ve diğer öğrencilere göre daha değerli kılmak için çok çaba gerektiren süreçlerden kurtaracaktır. Öğrenci bazında, bilginin ortasında ilişki kurmak çok değerlidir. Bilgi ezberlenebilir, ancak tam olarak kullanılması gereken yerde bu bağlantılar aracılığıyla edinilir. Öğrencilerle bu temasları oluşturmak biz öğretmenlerin görevidir. Ancak okul dışında ve sınava hazırlanırken yapay zeka yardımıyla bu temasları oluşturabiliyorlar. Öğretmen kadar başarılı olabilecek mi? 🙂 Çünkü öğretmen öğrencisini yapay zeka yazılımlarından daha iyi tanır.”
Elif Türkan ”Desteğim. Özellikle sınava hazırlık açısından Uzaktan eğitim süreci için faydalı olacaktır. Düşünüyorum. Açıkçası sınav değerlendirmede kullanımından emin değilim. Ölçme değerlendirme yöntemi yerine tercih edilebilir/edilmeyebilir. Çünkü açık uçlu bir soruda öğrencinin nerede ve neden hata yaptığını inceleyip puanlamak için öğrenciyi tanımak gerekir. yapay zeka bu analizleri bize sağlayamaz. . Ve yorumlama sorularında tek bir gerçek cevap olamayacağından, bir ölçmenin değerlendirilmesinde bu tarzın kullanılmaması gerektiğini düşünüyorum.”
Yapay zeka yazılımlarının eğitim süreçlerine entegre edilerek hem öğrenciler hem de öğretmenler tarafından aktif olarak kullanılması hakkında ne düşünüyorsunuz?
Onur Akşit: “Yapay zeka görmezden gelme ve kullanma Yakın zamanda mümkün olmayacak gibi görünüyor. Ancak eğitim etiğine uygun kullanımının mutlaka öğrencilere kazandırılması gerekmektedir. Teknolojiyi işimizi, hayatımızı, düşünce tarzımızı elimizden alacak bir konu olarak değil, hayatımızı kolaylaştıracak bir konu olarak görmeliyiz diye düşünüyorum. Tabii onu böyle bir özne haline getirmek de anlayış ve mücadele gerektiriyor.”
Veysel Ersin Ceviz: ”Öğretmenler bu yazılımı derslerde bilgi akışı yerine ortak olarak kullanabilirler. Böylece onun öğrencileri yapay zeka ile nasıl iletişim kurulur ve eğitimde nasıl kullanılacağı kavranır. Öğrenciler yurtta da birebir ders çalışıyormuşçasına ders öğretmeni ile ortaklaşa çalışmalarını sürdürebilmektedir. Yapay zekanın kullanımını genel olarak bir tehditten çok, yaratıcılığı ve üretkenliği artırmaya yönelik bir araç olarak görüyorum.”
Elif Türkan ”Tabi günümüz eğitim anlayışı yaşayarak öğrenme öğrenci merkezli olduğu için. Öğrencinin kalıcı öğrenmesine katkı sağlayabilir.Yapay zeka yazılımları, öğretmen için anlatılan kazanıma bağlı olarak zamandan, emekten ve paradan tasarruf sağlayabilir.
Aynı soruları ChatGPT’ye de sorduk;
Cevapları oldukça uzun olduğu için cevapların sonundaki ‘özet’ kısmını aldık.
Öğretmenler sizce ChatGPT, DALL-E, Midjourney gibi yapay zeka yazılımlarından elde edilen verileri bir ödev/proje için kabul etmeli mi, cevabı ilişkisi ve terimleriyle özetler misiniz?
“Yapay zeka verileri, öğretmenlerin öğrencilerinin öğrenmelerini izlemelerine yardımcı olabilir, ancak doğru ve güvenilir olmalı, öğrencilerin öğrenme stillerini ve ihtiyaçlarını dikkate almalı ve yalnızca bir araç olarak kullanılmalıdır.”
Sizce öğrencilerin sınavlara ChatGPT gibi yazılımlarla, öğretmenlerin ise sınavların değerlendirilmesi gibi konularda yapay zeka destekli yazılımlar kullanmaları doğru olur mu?
“Yapay zeka destekli yazılımlar, öğrencilerin öğrenme sürecinde ve sınavlara hazırlanmalarında bazı avantajlara sahip olabilir ancak bazı endişe verici yönleri de var ve bu yönlerin dikkate alınması değerli. Bu nedenle, yapay zeka destekli yazılımların kullanımı öğrencilerin öğrenme sürecinde bir araç olarak kullanılabilir ancak öğretmenlerin öğrencilerle doğrudan etkileşim kurması ve öğrencilerin gerçek öğrenme becerilerini yansıtan sınavlar yapması da değerlidir.
Yapay zeka yazılımlarının eğitim süreçlerine entegrasyonunu ve hem öğrencilerin hem de öğretmenlerin aktif kullanımını nasıl değerlendiriyorsunuz?
“Yapay zeka yazılımlarının eğitimde kullanımı doğru tasarlanıp kullanıldığında olumlu sonuçlar verirken, öğretmenlerin ve eğitimcilerin dikkatli bir şekilde düşünmesi ve kullanması gerekiyor.”
Sonuç olarak;
Yapay zeka geleceğimiz için bir tercih değil, reddedemeyeceğimiz bir gerçek. gelecek yıllarda Yapay zeka tabanlı yazılımların da eğitim sistemine entegre edilmesi kaçınılmazdır. görünüyor. Bunun olabilmesi için hem eğitimcilerimizin hem de öğrencilerimizin bu konuda bilinçlendirilmesi gerekmektedir. Hem danıştığımız eğitimciler hem de yapay zekanın kendisi bize bunu söylüyor.
Teknolojinin getirdiklerini anlamaya çalışmak ve ondan faydalanmak yerine, yok saymak ve karalamak yaşadığımız çağı düşündüğümüzde yapılabilecek en büyük atılımdır. bilinçsizce. istikrar sağlanacak ve yapay zekanın bir pekiştirme unsuru olarak iyi amaçlar için kullanılabileceği.Birlikte bir gelecek inşa etme bilincinin bir an önce oluşması en büyük temennimizdir.
İçeriği desteklemek için ücretli fikirlerini paylaşma Tüm eğitimcilerimize teşekkür ederiz. Bu bahis hakkındaki görüşlerinizi yorumlara bekliyoruz! İyi okumalar…